Ciekawostki o Norwagii

Witajcie :D



Dzisiaj opowiem Wam trochę ciekawostek o Norwegii.Wróciłam już do Polski i trochę nie widzi mi się powrót na uczelnie ale cóż... zbliża się sesja :D 




1. Alkohol tylko do 18 


W Norwegii alkohol kupi się tylko do 18. Jeżeli pójdzie się do sklep parę minut po 18 nawet piwa się nie kupi. Wódkę sprzedają tylko w jednym sklepie Vinmonopol. Zauważyłam, że w większości kupują tam wino i piwo, wódkę mało kto kupował. Aaa... i jeszcze ostatnia rzecz, wódkę można kupić od 25 lat. Czyli ja nie mogłam jej kupić. Mogłam kupić alkohol tylko do ogranczonej ilości procent.


2. Filmy bez lektora


Jak dla mnie to lepiej, bo lepiej mi oglądać filmy po angielsku niż po norwesku ale już wiem dlaczego tak dobrze norwedzy mówią po angielsku. Filmy i serialne anglojęzyczne są oryginalne. Tyle, że z napisami norweskimi. Tylko bajki dla dzieci są z lektorem. 


3. Zakaz dyzodorantów w aerozolu.


Tam dyzodoraty sprzedaję się tylko w kulce. Aerozole zanieczyszczają środowisko a oni bardzo dbają o środowisko i naturę. W większości starają się ją naruszać tylko w konieczności. 


4. Segregacja śmieci


Bardzo podobała mi się tam segregacja śmieci. Co prawda segregacja jak wszędzie ale za butelki plastikowe można nieźle zarobić. Za jedną plastikową butelkę można zarobić ok 1.5 złotego. Idzie się do sklepu do specjalnej maszyny i wkłada się tam butelki. Potem tą kwotę odlicza się od rachunku. Czekam aż w Polsce tak zrobią, może kiedyś. Jest to zachęta do segregacji i dbania o środowisko. 


5. Język angielski. 


Jeszcze ostatnia na dziś ciekawostka. Jak noweg zapyta się ciebie czy mówisz po angielsku? to nie zapyta się o [inglisz] tak jak my to mówimy tylko o [englese] W większości właśnie tak jest. Na początku nie wiedziałam o co chodzi takiej jednej pani ale na szczęście moja siostra która już wcześniej była w Norwegii. 


Chciałabym zaznaczyć, że to są moje doświadczenia o wybranym miejscu w Norwegii. Nie wiem czy w całej Norwegii tak jest.

Na dzisiaj tyle. Na razie mam plan wrócić do postów o filmach i serialach bo się trochę opuściłam jak nie byłam w Polsce. :D 

Do zobaczenia w następnym :D



Komentarze